Samen op cursus, dat kunnen bedrijven leren van Defensie

Veel bedrijven zijn best goed bezig, want medewerkers mogen allerlei trainingen en cursussen doen. Tenminste als de medewerkers lang genoeg in dienst zijn. Vaak moet een collega eerst een vast contract hebben, want dan is het waard om in mensen te investeren. Ze hebben zonder cursus bewezen geschikt te zijn, dus mogen ze op cursus. Maar wel alleen. Niet met het hele team, inclusief manager.

Bij Defensie gaat dat anders. Daar worden militairen eerst opgeleid naar wensen van het bedrijf: training op niveau enkele man in de basis militaire opleiding, de AMO. Elke militair heeft dan de basis om bij de toekomstige eenheid te functioneren. Bij de eenheid zelf gaat de training en opleiding onverdroten verder. En niet alleen op individueel niveau.

Bij de Krijgsmacht staat het werken in teams heel hoog op het prioriteitenlijstje. Dus de hele teams gaan, ook weer op verschillende niveaus, gezamenlijk trainen en oefenen en cursussen doen om nog beter te functioneren. Dat doen ze op groepniveau, op pelotonsniveau, compagniesniveau, bataljonsniveau en brigadeniveau (tenminste bij de Landmacht). En ook wordt het samenwerken met andere eenheden getraind.

Ik zie nou nooit eens een bedrijf waarbij de webredacteur eerst intern wordt opgeleid, om daarna met zijn collega webredacteuren en de eindredacteur samen te oefenen. Laat staan dat de samenwerking van de afdeling webredacteuren samen met de social media managers geoefend wordt, en de communicatieadviseurs, de hoofdredactie, de afdeling online marketing, de chef marketing en de directie communicatie hebben dan ook niet samen geoefend. Terwijl die in de dagelijkse samenwerking ontzettend veel met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld bij crisiscommunicatie, of bij het doorvertalen van de visie naar praktische werkzaamheden en de uitvoering en coördinatie daarvan, en het evalueren en meten van de effecten van die communicatie.

Ook samenwerking met andere eenheden bij het bedrijf, zoals het salesteam, of de afdeling juridische zaken wordt door de webredacteur niet geoefend. Laat staan dat het geoefend wordt door de hele webredactie, met eindredacteur, de afdeling communicatie, de social media managers…

Voor bijna alle MKB-bedrijven en de grotere organisaties is zo’n vertaling te maken. Trainen en oefenen vanaf niveau individuele medewerker tot aan gezamenlijk oefenen inclusief de directie. Meestal wordt er een vaag draaiboek gemaakt voor een crisis, of voor drukte, of is er een inwerkmap die je als nieuwe collega kunt doorlezen (‘en als je vragen hebt kun je langskomen hoor, maar ik zit bijna de hele dag in bespreking, dus vraag maar aan je collega’s’), maar verder oefenen in samenwerking? Nee niet echt.

Bedrijven en organisaties zouden meer kunnen investeren in trainen, oefenen en opleiden van teams. In het werken aan de effectiviteit van de aansturing door het management, in het samenwerken met andere afdelingen. Werk wordt dan waardevoller, en het inzicht in het werk van andere afdelingen wordt dan groter. Ook gaat het werk effectiever, en medewerkers en management krijgen duidelijkheid in het effect van hun werk, en het effect van hun besluitvorming. Uiteindelijk wordt het werk dus beter gedaan.

Trainen en opleiden. Dat kunnen bedrijven leren van Defensie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.